Suprastructuur / Paul Breteler

Suprastructuur / Atelier 7 & 8 Energietransitie

Een vrolijk meisje fietst rond, genietend van de omgeving. Ze is blij, gezond en vol optimisme over de toekomst. Als iedereen zoals haar zou zijn, stond niets de energietransitie meer in de weg.

Energietransitie werkt helaas niet zo simpel. Het draait om een verandering van gebruik en gedrag, maar ook van de omgeving waarin wij ons bewegen. Onze infrastructuur is volledig ingericht op de auto en Paddepoel verschilt daar weinig in. 1/3e van de wijk is bestraat en dat zorgt voor zowel een fysieke als sociale scheiding.

Energietransitie vraagt om een nieuwe manier van vervoer en invulling van onze ruimte. Deze vraag is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor elke inwoner van Paddepoel.

Het kan resulteren in een uitnodigende omgeving die duurzame mobiliteit aanmoedigt. Een dermate aantrekkelijke plek dat de bewoners de auto willen laten staan en liever lopen of de fiets pakken. Deze gedragsverandering in transport leidt tot een betere gezondheid, een besparing voor de portemonnee en een groter bewustzijn van de omgeving.

Om dit resultaat te bereiken moeten er harde ingrepen gedaan worden. Groningen heeft hier ervaring mee; in 1977 werd de auto uit het centrum geweerd. Groningen Fietsstad houdt echter niet op bij de rand van het centrum; Paddepoel is aan de beurt.

Door de infrastructuur te veranderen, komt er 47.000 m2 vrij aan ruimte op de Zonnelaan. Door deze in te richten gericht op de fietser en voetganger transformeert de Zonnelaan van barrière naar ontmoetingsruimte. Een boulevard met meer plek voor de natuur en de mens.

Voordelen bij regelmatig 1/2 uur fietsen

-Sneller in stedelijke omgeving

-Toename fitheid met 13%

-Gewichtsafname  van 300 gram per jaar

-Ziekteverzuim neemt af met 1,3 dagen per jaar

-Vermindering verloren productiviteitskosten (4,6 cent/km)

-Besparing kosten gezondheidszorg  €31,10 per jaar

-Stijging levensverwachting 1,7 tot 2,5 jaar

-Verbetering mentale gezondheid

-Vermindering effecten van stress

-Fietsen produceert endorfine en kerosine en vermindert het verval van de hersenen

-Fiets-Vreugde relatie voor 67% van de Nederlanders

Bron: TNO, Fietsen is groen, gezond en voordeling, 2010

Kostenbesparing

Persoonlijk

Auto: 57 ct/km

Fiets: 9 ct/km

Gemeenschap

Auto: 15ct/km

Fiets: -16 ct/km

Nationaal

investering: € 1,-

winst: € 13,-

Door deze mogelijke besparingen is het niet alleen voor de bewoners, maar ook voor de gemeente, de overheid en zelfs zorgpartijen interessant om in te investeren.